lørdag den 8. januar 2011

Regnskabets time

Step away from the chutney NOW.
For fremtiden er jeg simpelthen nødt til at se en lidt redneckagtig amerikansk sheriff  med et meget stort våben for mig, bare jeg så meget som overvejer at komme i nærheden af noget, der er syltet, henkogt, pickled, pulveriseret eller proppet i en dåse.
Det går simpelthen ikke mere. Jeg bliver aldrig lagerforvalter og selv om jeg måske på en god dag kan kalde mig en ganske habil kok, må jeg erkende at jeg heller ikke bliver en særlig vaks husbestyrerinde.
Jeg har ryddet op i mit forrådsskab og jeg er simpelthen så beskæmmet over hvad jeg fandt der og har totalt mistet retten til at klage mig over at mit køkken er for småt i den nærmeste fremtid.
Hvis en katastrofe af fænomenale dimensioner skulle ramme Jorden og gøre indkøb umulig i et halvt års tid tvivler jeg på, at jeg med det fuldstændigt absurd store fødevarelager jeg har hamstret mig til vil komme bare i nærheden af at være småsulten. Når Røde Kors dumper fødevarepakker ned fra helikoptere til mine udhungrede medborgere vil jeg formentlig først lige være gået i gang med pindemadderne.
Problemet er firedobbelt.
For det første er der, retfærdigvis skal det siges, tale om et hjørneskab hvor det er meget svært at overskue hvad der egentlig befinder sig på den halvanden hylde, der er afsat til fødevarer. Så det sker engang imellem at jeg tænker, at jeg da vist ikke har nogen korianderfrø, eller noget gåselever eller måske er løbet tør for røget paprika. Det er jeg så typisk næsten aldrig.
Den anden side af den her ophobede fødevarepukkel, der får EU's smørbjerge til at ligne en lille tue, er min ukuelige nysgerrighed. Jeg er simpelthen en, der køber jordbær- og pebersyltetøj fordi jeg vil vide hvordan det smager så snart jeg opdager det findes, en, der går ind i et supermarked eller en deli hver gang hun er ude og rejse og kommer hjem med alskens nye ting (se blog om Firenze) og generelt tænker, at nye ting skal prøves. Jeg er en drøm for de der kvinder, der står med hvide hatte og deler ting ud i Bilka med tandstikkere, fordi jeg altid smager og næsten altid køber noget.
Min tredje undskyldning er, at det altså ikke er let at styre et globalt køkken som mit. Jeg skal spænde over min danske kulturarv med rugbrød og ribsgele, kæle for min livslange italienske passion med pasta i lange baner, være forberedt på at blive overfaldet af trangen til thai eller en melankolsk længsel efter noget marokkansk eller spansk eller tyrkisk. Og ikke at forglemme min britiske integrationsproces med chutneys og indisk inspiration.
Der skal bare være flere ting på lager end i et gennemsnitligt uglobaliseret køkken for at få det til at fungere.
Sidst, men ikke mindst, er jeg bare sådan en, der samler. Jeg hader at smide ting ud og er helt bestemt datter af min far, der hele livet har samlet på gamle radioer, cykler og andre maskiner, der var gået i stykker, for man vidste aldrig lige hvornår man fik brug for en reservedel.
Eller rettere sagt, det ved man altid hvornår man gør, og det er præcis dagen efter man overgav sig og smed den gamle radio ud. Så står man og mangler.
Det er et faktum.
Jeg samler på bøger, på kogebøger, flødekander, Tintin-tegneserier, muslingeskaller og så åbenbart også chutneyer.
Men nu skal det virkelig være løgn. I 2011 er det mit bestemte forsæt at få ryddet op og gå minimalismen i møde (med museskridt). Jeg vil ikke smide ud (undtagen måske lige den gåselever, der udløb i 2010 og det orangeblomstevand, der ser mistænkeligt grumset ud) men jeg vil virkelig forsøge at spise mig igennem mit lager inden jeg køber noget nyt.
For at holde løftet til mig selv har jeg gjort regnskabet op og noteret ned. Her er skammens liste som rulletekst nederst i bloggen. Og jeg skal lige gøre opmærksom på, at vi her taler om ét skab i én husholdning med én person.
Jeg har slet ikke taget hul på hylderne med pasta, mel og krydderiskabet med sine egne tre hylder og kurven med olier og eddiker.
Bare lige for at sætte det i perspektiv.
Bortset fra det er jeg allerede gået godt i gang og har åbnet en pakke Läkerol. Så mangler jeg bare at gøre kål på:
Ahornsirup, Ansjospasta (på tube), Asier, Aspargessuppe (4 breve), Auberginepickles, Balsamicogele, Beef and basil meatballs in tomato sauce (vacumpakket), Blommemarmelade med valnødder (lille glas) Borlottibønner, Bruchettablanding på glas, Butterbeans, Cacaopulver med vanilje (Montbano), Champignonsuppe (4 breve), Chiligele (East India Company), Chilimarmelade, Chilitomatsauce til pasta af mærket Passione Ardente , Chokolade med chili (en gnalling), Chutney, balsamico og blomme, Chutney, hot tamarind, Chutney, karamelliserede rødløg, Chutney, pære og vanilje, Chutney, scrumpy apple, Chutney, tamarind og dadler, Confit de canard (på dåse), Couscous Tangier fra Gustosecco, Dijon sennep (lille flaske fra Heinz), Figen relish, Flåede tomater, Flåede tomater, økologiske (2 dåser), Gherkins, pickled, Gigantes beans, baked ( 2 glas), Gravlaxsås, Gräddsauce fra IKEA (2 breve), Gul chili dip sauce, Gåselever i patentglas, Gåseterrine, Hummerbisque, Hyldeblomstgele, Hyldeblomstericepudding fra Gustosecco, Jordbær og pebersyltetøj (lille glas), Kantarelsuppe (1 brev), Kapers, franske, Kapers, italienske, Kapersbær (store), Kastanjer, hele, Kidney bønner, Kikærter (økologiske), Korianderfrø, Lemoncurd (Jamie Oliver),Lemoncurd med butterscotch, Lipton Russian Tea, Läkerol Salvi (2 pakker),Løgmarmelade fra Truckle Co. (åben), Majs på dåse (3 stks),Majs på dåse, creamed, Mushy peas ( 2 dåser),Old Spot Pork Meatballs in tomatosauce (vakumpakket), Okse-consomme, Orangeblomstvand , Pad Thai sauce, Peanut Butter, Peanutbutter med druegele (Smuckers), Peanut Satay stir fry sauce, Porchini- og trøffelmousse, Rabarberkompot (Bonne Maman), Red pepper relish, Ribsgele, Ristede løg, Rødbederelish (Jamies), Rødløgsmarmelade med slåengin, Solkyssede tomater i olivenolie, Thai Pavillion Peanut Stir Fry (3 pakker), Tom Yum pasta,Tomatsuppe fra Heinz, Toscansk speltsuppe (gryn), Trøffellinguine , Trøffelsalt,Tun, albacore i extra jomfruolie,Tun og bønnesalat fra Rio del Mare, Tun i lime og sort peber,Tun i olivenolie (Ortiz, stor), Tun med tre slags bønner (John West, 2 dåser),Tunsauce til Vitello Tonnato (tube),Valnødder, pickled,Vaniljesalt.

2 kommentarer:

  1. Kære Lone - du vil blive en fremragende lagerforvalter - med alfabetisk orden i overskudslageret... ;-)

    SvarSlet
  2. bemærkede med det samme den alfabetiske orden.... men ville nu gerne have haft det eksakte antal af objekter på lageret;-) Sorry to say dear, men jeg tror desværre ikke på, at du holder dit nytårsfortsæt...

    SvarSlet