tirsdag den 2. november 2010

Efterår i mit køkken


Det er blevet efterår i mit køkken og det fejrede jeg i lørdags med agerhøne i godt selskab.
Jeg lagde et sølvgrønt salvieblad på  hver af 4-5 bryster, dryssede med havsalt og friskkværnet peber og viklede dem om med papirtynd, salt parma-skinke. Så lagde jeg dem i et fad oven på fintskårne portobellinier (en mindre variation af portobello-champignonen) og satte dem i ovnen på midterste rille ved ca. 200 grader i vel cirka 30-40 minutter.
På den underste havde jeg fyldt et fad med butternut squash, lange, slanke banan-skalotteløg og en håndfuld kastanjer som jeg havde ridset krydser i. For en god ordens skyld rev jeg 5-6 salvieblade i stykker og dryssede dem tilfældigt over sammen med salt og peber.
Da grøntsagerne kom ud, lod jeg dem køle lidt ned og dekorerede den orangebrune herlighed med dybtrøde tørrede tranebær.
Agerhønebrysterne fik lov til at hvile sig lidt, mens jeg lavede sauce af lidt reduceret rødvin, en lillebitte smule fløde, portobellinierne og saften fra agerhønen og et skvæt god kyllingeboullon.
En kær ven kom til middag og der var ingen rester tilbage til næste dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar