tirsdag den 7. december 2010

En dag i korrespondentens liv

 Lad det være sagt med det samme. Jeg elsker mit arbejde. Knuselsker det. Og lad det også være sagt, at i dag ikke har været som dage er flest. Men den har heller ikke været så ekstrem at jeg ikke har prøvet noget lignende før.
Det er måske bare en slags beretning om hvad det nogen gange vil sige at være korrespondent. Nogen gange er det egentlig bare hårdt arbejde og ikke så meget glamour.
Men jeg ville ikke bytte det for noget som helst i hele verden.
En dag i korrespondentens liv
05.55 Vækkeuret ringer. Normalt plejer jeg at stå op for at dyrke yoga en time, men jeg er stadig træt efter i går aftes, da jeg sad og skrev en artikel færdig indtil halv et. Bagefter læste jeg videre i danske Lars Kroijers overraskende underholdende bog om hedgefunde til jeg faldt i søvn. Jeg skulle gerne nå at blive færdig med den i dag, inden jeg skal interviewe ham, så jeg dropper for en gangs skyld motionen i erkendelse af, at tid er en luksusvare i dag.
06.30 Oppe og i gang med at tjekke nyheder. Assange skal formentlig i retten i dag. Tidsforskellen til Danmark gør, at jeg allerede er en time bagud så snart jeg er stået op. På vej til stationen ringer jeg til redaktøren og aftaler, at jeg nok skal lave WikiLeaks-historie senere på dagen.
07.45 På vej i toget ind til The Royal Opera House, hvor der er pressemøde om Kulturolympiaden i forbindelse med OL læser jeg videre i Lars Kroijers bog. Jeg er fremme i god tid, så jeg når lige at få en kop kaffe og en hurtig morgenmad på en Pret a Manger. Pigen ved kassen glemmer min sandwich og det alene kan få mit tidsbudget til at vælte. Hun undskylder meget og tilbyder mig erstatningssandwich, men jeg har ikke tid til at blive og rede trådene ud.  
09.05 Ankommer fem minutter for sent til pressemøde. Stod ved den forkerte dør. Heldigvis er intet begyndt endnu, så når lige at snuppe et glas juice og sige hej til et par kolleger inden selve pressemødet går i gang.
10.20 Tjekker mails på iPhonen under pressemødet og finder ud af en planlagt reportagetur i morgen er aflyst p.g.a. vejret. SMS´er til fotografen. Sender SMS til min boksetræner. Er nødt til at aflyse session næste mandag p.g.a. møde og forsøger at rykke den til onsdag.
10.25 Forlader pressemøde til fods og når lige ind i en boghandel Foyles for at købe Gordon Browns nye bog, der udkommer i dag og som DR2 Udland gerne vil have jeg taler lidt om i aften. Ekspedienten siger, at jeg er den første, der køber den.
10.50 Ankommer til Starbucks i Mayfair, hvor jeg skal mødes med Lars Kroijer i god tid. Snupper en kop kaffe mere, læser om Julian Assange i The Guardian og læser mere af Lars Kroijers bog.
Webredaktøren har ringet to gange, udlandsredaktøren én gang, men forbindelsen i Starbucks er elendig. Jeg er nødt til at gå udenfor for at få et signal. Ringer tilbage til dem begge og aftaler at tage videre ind i retten for at følge Assange når jeg er færdig med interview.
11.45 Lars Kroijer ankommer præcist og er et fantastisk behageligt og venligt mennesker som det er en fornøjelse at interviewe. Vi tager på en indisk restaurant i nærheden og får både frokost (uventet bonus på en travl dag) og kaffe, inden jeg kaster mig i en taxi til retten.
13.15 Webben er nede på min iPhone, så jeg kan ikke tjekke det seneste nye eller den præcise adresse til retten, men ringer til min gode veninde hjemme i Danmark, der dobbelttjekker for mig på google mens jeg sidder i taxien.
13.20 Ankommer til Horseferry Road. Kæmper mig igennem kødrand af fotografer, går igennem security, får konfiskeret min diktafon (men ikke min mobil) som jeg skal udfylde formularer for og kommer derfor ikke tidsnok i køen til at få en af de usle syv pladser, der er blevet allokeret til pressen.
14.05 Retssagen mod Assange går i gang. En magtglad security mand sørger for at man ikke engang kan se ind af vinduet i døren til retslokale 1. Årsag: Sikkerheds- og sundhedsregler. Så latterligt som noget kan være. Står i gangen og udveksler oplysninger med andre journalister fra bl.a. Sverige og Australien. En kvinde, der tegner retsportrætter kommer ud af lokalet og bliver krydsforhørt om hvad der foregår akkurat som hvem der ellers kommer ud af lokalet, mens høringen foregår.
Ringer tre stemningsrapporter og informationer ind til nettet.
Min bror ringer. Den må vi tage senere.
DR2 Udland ringer. De vil hellere have Assange i stedet for Gordon Brown. Det passer mig fint.
15.20 Retten hævet. Assange fængslet. Jeg interviewer folk, der har været inde i retten for enhver information, der kan bruges til nettet og ringer dem ind med det samme.
16.20 Tager bussen til Charing Cross, forsøger at få fat i udlandsredaktøren for at aftale nærmere detaljer om dækningen. Han er der ikke. Lægger besked. TV2 News ringer. De vil gerne have mig på gratis. Jeg har ikke tid i dag. Forsøger at ringe tilbage til min bror. Nu har han ikke tid. Tager undergrunden hjem til kontoret. Læser mere Lars Kroijer-bog i toget inden jeg er tilbage.
16.25 Ringer til redaktøren aftaler længde og deadline. Min mor ringer. Den må vi tage senere.
16.30 Er nødt til at ringe til USA, aftalen har været længe på plads og kvinden er svær at træffe på et andet tidspunkt. Interviewer verdens trendforsker nummer 1 i forbindelse med anden artikel. Heldigvis fik jeg læst hendes afhandling i går aftes.
16.50 Går i gang med artikel om Assange. Dobbelttjekker oplysninger på nettet, gennemgår noter og skriver artikel.
17.45 Afleverer artikel. Får at vide, at WikiLeaks er med stort L.
17.55 Værten fra DR2 Udland ringer for at aftale de nærmere spørgsmål til aftenens indslag.
18.00 Kollega ringer om dagens Assange og for en gensidig brokkesession over almen travlhed. Vi taler kort, inden jeg må lægge på for at holde linjen fri til DR2.
18.20 DR2 Udland ringer. Der er tekniske problemer med lyden, så er nødt til at være igennem med både telefon og billede. Genopfrisker make-up.
18.30 på direkte i DR2.
19.00 Ser nyheder på BBC, spekulerer på hvad jeg skal have til aftensmad, har dårlig samvittighed over at jeg ikke har fået bladret i Gordon Browns bog eller haft tid til at læse The Times i dag. Mangler stadig 30 sider i Lars Kroijers bog og skal huske at følge op med kulturen om de vil have noget om den kulturelle olympiade.
Overvejer om jeg skal skrive diktafonoptagelser ud efter aftensmad. Skriver blog.

2 kommentarer: